dinsdag 9 oktober 2012

Consurmerization of IT wordt ‘geboost’ door studenten



Steeds meer werknemers nemen hun IT oplossingen van thuis mee naar het werk. Dit patroon word ook wel ‘Consumerization of IT’ genoemd en kan volgens experts grote gevolgen hebben voor de betreffende bedrijven. Dit is een trend dat met name voor komt bij ICT en ICT-gerelateerde functies. ICT vacatures worden dan ook steeds populairder en verwacht wordt dat de trend zich doorzet in stijgende mate. De IT afdeling vraagt zich steeds vaker af hoe al deze oplossingen, services en persoonlijke apparaten geïntegreerd moeten worden in het bestaande landschap. Microsoft Nederland in samenwerking met studenten van de hogeschool Rotterdam (afdeling school of management) hebben dit thema onderzocht.       

Elk jaar slagen er een heleboel studenten en betreden de arbeidsmarkt. Deze studenten zijn opgevoed met z.g. slimme technologie en beschikken vaak over handige gadgets en hebben ook de kennis om de technologie slim toe te passen. Het is dan ook meer dan logisch dat juist studenten een sterke voorkeur hebben t.o.v. Consumerization of IT. Echter zijn er weinig verschillen met yuppen (young urban professionals) tussen mannen en vrouwen. Mannen blijken iets meer voorkeur te hebben, maar niet zo groot als verwacht was vooraf aan het onderzoek.  

BYOD en Consumerization of IT worden vaak in één de context gebruikt. Het gebruik van applicaties, persoonlijke software en programma’s die aangeboden worden op consumentenmarkt worden nog wel eens gemist. Enkele voorbeelden van IT oplossingen die worden aangeboden op de consumentenmarkt en tevens voor zakelijke doeleinden gebruikt worden zijn applicaties zoals Skydrive, Facebook en Twitter. Uit onderzoek blijkt dat jong professionals en studenten een sterkere voorkeur hebben voor het gebruiken van hun eigen gadgets in plaats van de gegeven applicaties en software programma’s op het werk.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten