Steeds meer werknemers nemen hun IT oplossingen van
thuis mee naar het werk. Dit patroon word ook wel ‘Consumerization of IT’ genoemd
en kan volgens experts grote gevolgen hebben voor de betreffende bedrijven. Dit
is een trend dat met name voor komt bij ICT en ICT-gerelateerde functies. ICT vacatures worden dan ook steeds populairder en verwacht wordt dat de trend zich
doorzet in stijgende mate. De IT afdeling vraagt zich steeds vaker af hoe al
deze oplossingen, services en persoonlijke apparaten geïntegreerd moeten worden
in het bestaande landschap. Microsoft Nederland in samenwerking met studenten
van de hogeschool Rotterdam (afdeling school of management) hebben dit thema
onderzocht.
Elk jaar slagen er een heleboel studenten en
betreden de arbeidsmarkt. Deze studenten zijn opgevoed met z.g. slimme technologie
en beschikken vaak over handige gadgets en hebben ook de kennis om de
technologie slim toe te passen. Het is dan ook meer dan logisch dat juist
studenten een sterke voorkeur hebben t.o.v. Consumerization of IT. Echter zijn
er weinig verschillen met yuppen (young urban professionals) tussen mannen en
vrouwen. Mannen blijken iets meer voorkeur te hebben, maar niet zo groot als verwacht
was vooraf aan het onderzoek.
BYOD en Consumerization of IT worden vaak in één
de context gebruikt. Het gebruik van applicaties, persoonlijke software en
programma’s die aangeboden worden op consumentenmarkt worden nog wel eens
gemist. Enkele voorbeelden van IT oplossingen die worden aangeboden op de
consumentenmarkt en tevens voor zakelijke doeleinden gebruikt worden zijn
applicaties zoals Skydrive, Facebook en Twitter. Uit onderzoek blijkt dat jong
professionals en studenten een sterkere voorkeur hebben voor het gebruiken van
hun eigen gadgets in plaats van de gegeven applicaties en software programma’s
op het werk.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten